På portrættet ses Ane Margrete som ganske ung. Det er sikkert taget mindst 10 år inden, hun som 28 årig rejste til U.S.A

Ane Margrethe Lundorff fødtes den 27. januar 1870 som datter af Frederik Lundorff og Jensine Claudine Nielsen. Der er ikke megen information om hendes gøren og laden. Det eneste der vides er at hun som ung flyttede til U.S.A., hvor hun døde (kilden til den information kendes ikke).
Om hun nåede at få efterkommere kan man kun gisne om. Der er dog en smule information om Ane Margrethes afrejse i "udvandrerarkiverne". Vi kan her se at hun rejser fra København med bestemmelsessted Antioch i staten Illinois og at hun rejser med skibet Hekla, der ejes af DFDS.
Ane Margrethe rejste i 1898 i en alder af 28. Mon hun nåede at besøge sin lillebror Anton Emil, der var rejst til U.S.A.. ca. 5 år tidligere?.

Ane Margrethes bestemmelsessted Antioch i Illinois, er en lille by (godt 13.000 indbyggere i 2007), der ligger imellem Milwaukee og Chicago, ca. 30 km. vest for Lake Michigan. De første bebyggelser opstod i 1832, men byen grundlagdes endeligt i 1892.

Skibet "Hekla" (se herunder), der transporterede Ane Margrethe over Atlanten, blev bygget i 1884 af rederiet Scott & Co og herunder ses skibets specifikationer.

"The Hekla (2) was built in 1884 by Scott & Co, at Greenock to replace her namesake. Her tonnage was 3258 tons gross and 2113 tons net. Dimensions: 333.2 feet long, 41.6 feet beam and holds 22 feet deep (100,65 meter x 12,77 meter), poop 35 feet long, bridge deck 63 feet long and forecastle 46 feet long. She was an iron construction, had a straight stem, one funnel and three masts (schooner rigged). Propulsion: compound engine with 2 inverted cylinders of 46 and 84 inches diameter respectively; stroke 54 inches. The engine delivered 450 horsepower which gave her a service speed of 11 knots. The engine was built by the same company as the hull. There was accommodation for 40 first class-, 30 second class and 800 third class (steerage) passengers. Master: Captain Thomsen, appointed to the shipping line in 1881 and to the ship in 1885"